Made in Nykarleby

Projekt Björken och Stjärnan ska initiera att det tas fram fler produkter med lokal anknytning i Nykarleby. Här på sajten presenteras företagare, formgivare och slöjdare som inspirerats av det lokala, traditioner, Topelius, med mera. Information finns också om var du kan få tag på produkterna.

Det finns en ökande efterfrågan på lokalt producerat inom hantverk, konst, bruksföremål, livsmedel, med mera, att sälja till besökare och ortsbor. Kreativa företagare finns och en mängd slöjdare och hantverkare. En del nya produkter har kommit, fler är på gång. 

Är du en sådan producent eller har en produkt du vill berätta om här, ta kontakt med Anci Holm, projektledare för Björken och Stjärnan, anci.holm@nykarleby.fi. sajten uppdateras vartefter det kommer in nyheter.

 workshop

Produkten ska ge känsla av tillhörighet

Barndomsminnen, en känsla av tillhörighet, något som anknyter till historien men också nutiden. Det är några känslor och behov deltagarna i Projekt Björken och Stjärnans workshop Utveckla lokala produkter resonerade kring i somras. Tiotalet personer hade dykt upp på Juthbacka för att spåna kring hur Nykarleby kan få fram fler specifika lokala produkter och för att få nya idéer till sin egen verksamhet.
   Marina Silván-Wasberg som driver Herlers bokhandel vittnar om att behov finns. Dagligen kommer kunder in och letar efter något lokalt, men det finns inte mycket att erbjuda. Hon är gärna en försäljningskanal för hantverkare och formgivare, med flera.
   Det finns behov av allt från små billiga prylar till lyxigare dyra. Det man också ska tänka är inte enbart produkten utan också förpackningen. Ofta ska saken transporteras på ett eller annat sätt. Och gamla hederliga vykort går fortfarande, men nya motiv och ett med Topelius efterlyses speciellt.
   Linda Kass och Therese Sundgren-Granlund från Yrkeshögskolan Novia ber också workshopsdeltagarna att dela in sina idéer i allt från lyxprodukter till ”Gyllene gåsar”. En inspirationsinjektion visar också att man kan hitta många idéer utgående från till exempel Topelius och hans produktion.
   En hel del nya idéer bubblar upp. Och Nykarlebystjärnans stilistiska grafiska utseende är en riktig – stjärna - och kunde vara en verklig kommersiell framgång. Efterfrågan överstiger många gånger utbudet och det finns också behov av fler olika varianter, bordsstjärnor, mindre stjärnor, stjärnor som går bättre att transportera, billigare stjärnor…
   En sak som också konstateras är att Nykarleby som gärna framhåller sig som pälsriket inte har en enda pälsprodukt till salu i stan. ”Det kunde åtminstone finnas en nyckelring…”