Töyllisyyspalvelut
Kunnallinen lisä työttömien palkkaamiseen
Uudenkaarlepyyn kaupunki ottaa syksyllä 2025 käyttöön kuntalisän työttömien palkkaamiseen. Kuntalisä on taloudellinen tuki, joka voidaan myöntää työnantajille, jotka palkkaavat henkilön, joka on ollut työttömänä vähintään 101 päivää ja jonka kotikunta on Uudenkaarlepyyn kaupunki.
Työnantaja voi olla Suomessa rekisteröity yhdistys, elinkeinotoimintaa harjoittava yritys tai järjestö tai kunnan eri toimialojen osasto. Työpaikka voi sijaita Uudenkaarlepyyn kaupungin ulkopuolella.
Kuntalisän myöntämisen perusteena ovat työttömän työnhakijan työllistämisestä aiheutuvat palkkakustannukset henkilöä työllistävälle organisaatiolle. Kuntalisän myöntämisen edellytyksenä on, että palkattava henkilö on ennen työsuhteen alkamista ollut keskeytyksettä kirjoilla Pohjanmaan työllisyysalueella työttömänä työnhakijana. Lisän kuukausittaiset määrät suhteessa saavutettuihin työttömyyspäiviin on eritelty alla olevassa taulukossa.
Kuntalisää maksetaan enintään 12 kuukauden ajan, ja se on harkinnanvarainen avustus, joka myönnetään nykyisten vuoden 2025 työllisyysmäärärahojen puitteissa.
Tuki voidaan myöntää vakituiseen tai 12 kuukauden määräaikaiseen työhön. Kuntalisää ei makseta palkkatukityöstä.
Työsuhde on 12 kuukauden pituinen, ellei työssäoloehto täyty lyhyemmällä työsuhteen kestolla. Työntekijän työajan tulee olla vähintään 85 % kokoaikaisesta ja palkka maksetaan työpaikalla voimassa olevan työehtosopimuksen mukaan.
Kuntalisähakemuksen tekee työnantaja ennen työsuhteen alkamista ja se osoitetaan kunnan työllisyyskoordinaattoreille.
Kuntalisää ei kumuloida työvoimaviranomaisen palkkatuen kanssa, vaan se myönnetään de minimis -ehdon mukaisesti. Taloudellista toimintaa harjoittavalle hakijalle kuntalisä on vähämerkityksistä tukea ja se myönnetään sovellettavan lainsäädännön mukaisesti. Tuensaajan on seurattava julkisen tuen kautta saamansa vähämerkityksisen tuen kokonaismäärää ja sitä, että se ei ylitä asetettuja raja-arvoja.
Hakemus tehdään alla olevalla lomakkeella. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä Anders Forsiin numeroon 050-5118926.
Tuen maksaminen tapahtuu neljännesvuosittain. Ennen maksamista seuraavat kuitit ja todistukset on lähetettävä:
- molempien osapuolten allekirjoittama työsopimus
- palkkatodistus eli kuitti, josta käy ilmi bruttopalkka ja tehdyt työtunnit ja josta käy ilmi, että työntekijälle on maksettu palkka.
Asiakirjat lähetetään osoitteeseen:
Uudenkaarlepyyn kaupunki/
Työllissyys/Anders Fors
Topeliuksenpuistikko 7
66900 Uusikaarlepyy
tai sähköposti: anders.fors@nykarleby.fi.
Työllisyyspalveluiden uudistus tuo lisää palvelupisteitä
1.1.2025 alkaen valtion TE-palvelut siirtyvät kuntien vastuulle
Jatkossa henkilö- ja yritysasiakkaat saavat apua työnhakuun ja työntekijöiden rekrytointiin TE-toimiston sijaan kuntien työllisyyspalveluista. Vaikka uudistus on rakenteellisesti suuri, asiakkaan näkökulmasta vain yhteystiedot muuttuvat. Pohjanmaan työllisyysalueeseen kuuluvat Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy, Vaasa ja Vöyri.
Ilman ajanvarausta työllisyyspalveluissa voi asioida myös ensi vuonna Vaasassa ja Närpiössä, missä toiminta jatkuu nykyisissä TE-toimiston tiloissa. Vaasassa asiakkaita palvellaan virastotalolla osoitteessa Wolffintie 35 ja Närpiössä kaupungin asiointipisteessä osoitteessa Närpiöntie 4. Aukioloajat päivitetään vuoden lopussa kuntien verkkosivuille.
Kaskisissa, Korsnäsissä, Laihialla, Maalahdessa, Mustasaaressa, Uudessakaarlepyyssä ja Vöyrillä voi 1.1.2025 lähtien asioida ajanvarauksella. Jokaiseen kuntaan tulee ajanvarauksella palvelevat palvelupisteet, jotka sijoittuvat kuntien omiin tiloihin, kuten kunnantaloille. Ajanvarauksen voi pyytää työllisyyspalveluista. Tarkemmat osoitteet ja yhteystiedot päivitetään kuntien verkkosivuille vuoden lopussa.
Esimerkiksi Uudestakaarlepyystä asioidaan vielä vuoden loppuun saakka Pietarsaaressa, mutta ensi vuonna asiointi tapahtuu ilman ajanvarausta Vaasassa tai ajanvarauksella Uudenkaarlepyyn kaupungintalolla.
Ystävällisesti lähetäthän työnhakuusi liittyvät yhteydenottopyynnöt, kysymykset ja vaaditut tiedot Työllisyyspalveluille osoitteessa https://secure.vaasa.fi/
Puhelinnumerot päivittyvät vuoden alussa
Pohjanmaan työllisyysalueen henkilö- ja yritysasiakkaita palveleva puhelinpalvelu aloittaa 1.1.2025 alkaen uusilla numeroilla. Henkilöasiakkaiden uusi palvelunumero on 06 325 4400, yritysasiakkaat voivat soittaa numeroon 06 325 4500.
Lisäksi virkailijoiden henkilökohtaiset työpuhelinnumerot ja -sähköpostiosoitteet muuttuvat. TE-toimisto viestii uusista yhteystiedoista suoraan asiakkaille.
Asiakkaiden yhteyshenkilöt eli niin sanotut omat virkailijat pyritään säilyttämään samoina. Oma virkailija voi kuitenkin vaihtua siinä tapauksessa, jos virkailija siirtyy töihin eri työllisyysalueelle, kuin mihin asiakas jää asiakkaaksi.
Sähköinen asiointi pysyy ennallaan
Sähköinen asiointi säilyy ennallaan Työmarkkinatorilla, joka on valtakunnallinen verkkopalvelu työnhakuun ja rekrytointiin liittyvien asioiden hoitamiseen.
Työmarkkinatorille voi kirjautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella esimerkiksi ilmoittautumaan työnhakijaksi, seuraamaan työnhaun tilannetta tai hakemaan starttirahaa.
Työmarkkinatorilta löytyy vastauksia asiakkaiden kysymyksiin
Työmarkkinatorilla Pohjanmaan aluesivulla on julkaistu työllisyyspalveluiden uudistuksen usein kysyttyjä kysymyksiä. Sivulle on koottu vastauksia kysymyksiin, jotka koskevat muutosta asiakkaan näkökulmasta Pohjanmaalla.
Kysymysten aiheita ovat muun muassa työnhakuvelvoitteet, asiakkaan tietojen siirtyminen ja syyt uudistuksen taustalla.
yhteystiedot työllisyyspalveluihin
Sähköinen asiointi pysyy ennallaan
Sähköinen asiointi säilyy ennallaan Työmarkkinatorilla, joka on valtakunnallinen verkkopalvelu työnhakuun ja rekrytointiin liittyvien asioiden hoitamiseen.
Työmarkkinatorille voi kirjautua pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella esimerkiksi ilmoittautumaan työnhakijaksi, seuraamaan työnhaun tilannetta tai hakemaan starttirahaa.
Työmarkkinatorilta löytyy vastauksia asiakkaiden kysymyksiin
Työmarkkinatorilla Pohjanmaan aluesivulla on julkaistu työllisyyspalveluiden uudistuksen usein kysyttyjä kysymyksiä. Sivulle on koottu vastauksia kysymyksiin, jotka koskevat muutosta asiakkaan näkökulmasta Pohjanmaalla.
Kysymysten aiheita ovat muun muassa työnhakuvelvoitteet, asiakkaan tietojen siirtyminen ja syyt uudistuksen taustalla