Aamu- ja iltapäivätoiminta
Aamu- ja iltapäivätoiminnan yleisenä tavoitteena on taata turvallinen kasvuympäristö ennen ja jälkeen koulupäivän. Toiminta tukee lapsen kasvua ja kehitystä, luo perustan hyville vapaa-ajanviettotavoille ja -aktiviteeteille sekä tukee perheitä ja koulua kasvatustyössä. Kodin ja koulun kasvatustyön tukeminen edellyttää keskinäiseen tasa-arvoisuuteen ja kunnioitukseen perustuvaa yhteistyötä.
Toiminnalla pyritään myös edistämään yhteiskunnallista tasa-arvoa ja osallisuutta sekä ehkäisemään syrjäytymistä. Toimintaympäristön tulee olla turvallinen, eikä lapsi saa joutua kiusaamisen, häirinnän tai väkivallan kohteeksi.
Toiminta pohjautuu perusopetuksen arvoihin, joita ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Toiminnan tulee perusopetuksen tavoin edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tehtävänä on lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen:
- lapsen vapaa-ajan toiminnan ohjaaminen
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen
- lapsen koulunkäynnin ja oppimisen tukeminen
- varhainen puuttuminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, sillä se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sijoittuu lasten vapaa-aikaan. Perusteissa korostetaan leikin, luovan toiminnan ja myönteisten elämysten merkitystä lapselle.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan tulee muodostaa lapselle ehjä ja monipuolinen kokonaisuus, jonka tulee tarjota mahdollisuus sosiaaliseen vuorovaikutukseen, esteettisiin kokemuksiin, liikkumiseen ja ulkoiluun, iloon ja virkistykseen kuin myös läksyjen tekoon. Maittava välipala ja ympäristön viihtyisyys lisäävät lasten hyvinvoinnin kokemuksia.
Hakemukset
Voit hakea aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä täydentävään varhaiskasvatukseen (aamu- ja iltapäivätoiminta esiopetusikäisille lapsille) eDaisyssa. Kun olet saanut sijoituspäätöksen, saat kirjautumislinkin DaisyFamilyyn.