Grundläggande utbildning
I enhetsskolan i Nykarleby vill vi utveckla elevernas förmåga att självständigt lära sig och stärka deras framtidstro. I nya lärandelandskap, med fokus på färdigheter för framtiden, vill vi satsa på välmående, kreativitet, hållbarhet, samarbetsförmåga och digitala färdigheter. Vi vill förmedla goda kunskaper i att läsa, räkna och skriva, för basfärdigheter behövs i framtiden. Vår förhoppning är att alla elever ska känna igen sig i vår satsning på en språk-, kultur- och en digistig, i vilka vi undervisar språkliga färdigheter, erbjuder kulturella upplevelser och fostrar i goda digitala kompetenser. Skolornas engagerade lärare möjliggör allt detta, för att varje elev ska känna tillfredställelse i sina studier.
Vi välkomnar föräldrarna med i detta värdefulla arbete för stadens barn och ungdomar.
Finlandsmodellen
Under läsåret 2021-2022 ordnas klubbar för årskurs 3-6 direkt efter skolan enligt Finlandsmodellen.
Stöd för lärande
Från och med den 1 augusti 2025 ändras lagstiftningen om stöd för lärande för elever i förskola och grundläggande utbildning. Syftet med ändringen är att stödet ska bli mer flexibelt och lättillgängligt, alla elever ska få så bra förutsättningar som möjligt att klara skolan.
Den största förändringen är att det nuvarande "trestegsstödet" (allmänt, intensifierat och särskilt stöd) försvinner. Undervisningen planeras nu så att det blir lättare att ge stöd direkt i klassrummet, undervisningen baserar sig på konkreta pedagogiska lösningar och stödformer som utgår från gruppens och elevernas behov. Dessa handlar bland annat om att bilda flexibla undervisningsgrupper så att målen för undervisningen bättre kan nås och att läraren har möjlighet att beakta allas behov.
Hur fungerar stödet i praktiken?
Alla elever har i första hand rätt till det stöd som kan ges i klassen eller gruppen, så kallade gruppspecifika stödformer:
- Allmän stödundervisning
- Stöd i undervisningsspråket
- Undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning eller i mindre grupp.
Om detta inte räcker, kan en elev dessutom få elevspecifika stödåtgärder, som till exempel:
- Regelbunden undervisning i smågrupper av speciallärare eller specialklasslärare
- Undervisning i specialklass
För att en elev ska få elevspecifika stödåtgärder krävs ett förvaltningsbeslut av utbildningsanordnaren.
Avgränsning av lärokurs
Om en elev trots stödåtgärderna inte klarar målen för den grundläggande lärokursen med godkänt resultat, kan ett beslut om avgränsning av lärokurs tas. Att avgränsa lärokursen är en åtgärd som används i sista hand och först när eleven, trots både gruppspecifika stödformer och elevspecifika stödåtgärder, inte klarar målen i den allmänna lärokursen med godkänt vitsord.
För elever med avgränsad lärokurs används från och med 1.8.2025 verbal bedömning i stället för sifferbedömning. I avgångsbetyget används dock vitsordet 5 försett med en asterisk *.
Uppdateringen av stödet har en övergångsperiod till den 31.8.2026. Under övergångsperioden uppdateras nuvarande stödbeslut i enlighet med den nya lagstiftningen. Det innebär att planer för elever som i dagsläget har intensifierat stöd eller särskilt stöd kommer att gås igenom och uppdateras under det kommande läsåret.
Här kan du läsa mera:
revidering av stöd för lärande
-
Kompletterende-planer (19)